MARIA MENA : LÅTSKRIVEREN SOM NÅR DYPT INN I HJERTET!


 Helt fra jeg hørte Marias " My Lullaby for første gang. Traff stemmen hennes meg. Ettersom hun har blitt voksen har bare tekstene imponert og grepet meg enda mer. Her er mine favorittlåter:


Just hold me : Kom ut i 2009. Handler om hvordan man kan føle seg sår i forhold fordi man føler at man er den som gir mest for å få det til å funke. " Liker du å se meg knust? Jeg er inne i dette så hardt men hvorfor bryr jeg meg? Hvorfor kan du ikke bare holde rundt meg? Grovt oversatt men smertelig gjenkjennelig for de fleste av oss ikke sant?


 All this time : Kom ut i 2009. En liten. positiv gladsang om å tro på kraften i seg sjøl. Noen ganger trenger man bare et aldri så lite puff. 


 Growing Pains kom ut i 2015. Nydelig og øm låt om voksesmerter i livet som vi av og til er helt uforberedt på. Det kan smerte som pokker, men likevel være verdt det når voksesmertene smuldrer opp. 

This too shall pass kom ut 2011. En låt jeg har vært glad i lenge. Melodien er lett og lystig og teksten er så gjenkjennelig at det nesten er morsomt. Jeg er en som lett analyserer og tenker mye, men som Maria lett synger, det meste går over også dette. En fin påminnelse om akkurat det. De som virkelig er glad i oss, står med oss uansett hva. 



The art of Forgiveness kom ut 2015. En kraftsalve av en sang om tilgivelse etter utroskap. Kraftfullt og smertefullt.



 
 It took me by suprise. Kom ut 2015. Handler om å ikke pushe vekk det menneske du elsker mest. Jeg liker låtens oppbygging musikalsk.



 


I dont wonna see you with her. Kom ut i 2015. En sår og vakker favoritt. Jeg lett referer til mitt eget liv. Har du som meg vært hodestups forelska i noen er det utenkelig, ja utholdelig og tenke på å se din hjertets elskede i armene på noen andre. 


You Deserve better fra 2015. Det er alltid deg jeg håpet og ventet på. Det var alltid deg jeg ville gi hjertet mitt selv om veien var vanskelig og kronglete aldri så mye. Elsket og elsker jeg deg sterkt fremdeles.💗



  Home for Christmas 2015. Jeg elsket både filmen og teksten. Spesielt Trygve Skaug sin oversettelse fra engelsk til norsk gir meg klump i halsen hver jul.


Maria har vokst opp til å bli en av de beste låtskrivere vi har i Norge. Tekstene treffer. Trøster og styrker. Minner oss på at vi ikke er alene om å kjenne livet på godt og vondt. Jeg heier på slike folk. Som våger å snakke sant og ærlig om livets mange faser og prosesser. 

Sangen I not ok som kom ut tidligere i år, traff meg med full kraft. Den lokket fram sovende frykt og dyp ventesorg, og dette er garantert en sang jeg kommer til å trenge den dagen sorgen prøver å kvele meg.  💔
Maria siste perle av en låt.You live and you learn  traff meg fra første ord og strofe. Ærlig, personlig og sterk leverer hun budskapet sitt. Det tas i mot. Den trengs. 


Som du forstår rører Maria sin musikk meg dypt, men jeg har faktisk ennå til gode å oppleve henne live. Noe som har vært en drøm lenge og jeg hadde store planer om å få det til i November. Men så kom Corona.

Til dere som liker Maria og gjerne vil høre mer om hennes liv og hvordan det store musikalske eventyret starta. Anbefaler jeg en pocast hun medvirket i for 2 år siden. Usagt. Der hyller hun sin første manager og platedirektør  Du finner den sterke episoden her. 
Her er også en kruttsterk episode fra podcastserien Ida med hjertet i hånden. Der hun åpent og ærlig snakker om den store, vakre men dog også tildeles den vanskelige kjærligheten.

Mennesker som Maria gir glede, styrke og trøst igjennom musikken sin Hun er et sterkt menneske med en stemme det er verdt å lytte til. 💖


Kommentarer