DE TO VISE MENN.

De er kjekke, anerkjente og vise menn, altså reflekterte og kloke. Videoene deres er både tankevekkende, tydelige og sterke. Helt ærlig har de hjulpet, styrket og trøstet meg igjennom mange tøffe netter. 

Trent Shalton og Jay Shetty er to menn Amerika har lagt merke til. Den ene av dem har til og med gjestet Ellen Degeneres.  Trent Shalton har skrevet bøker og Jay Shetty har også en egen podcast i tillegg til en populær youtube kanal. Det har de begge to,  der de snakker og reflekterer over livets tusen ting med dybde og kraft. De produserer en rekke videoer som virkelig er til for å vekke, motivere, inspirere og kanskje også styrke og trøste mottakeren.

Jeg har plukket ut noen av dem som gjorde sterkest inntrykk på meg :


   
En sterk video om og ikke ta noe eller noen forgitt. Filmen gir et sterkt bilde på hvor viktig det er å prøve og ha et større perspektiv på ting enn og klage, sutre og krangle over bagateller. Det du sier til noen idag kan være det siste du sier til vedkommende.


  En god video som setter ord på hvor viktig og riktig det er og tåle og stå i en krangel med kjæresten/ ektefellen. Å være konflikt sky er ikke alltid det beste. Husk det er når man virkelig ikke har noe mer å kjempe for det virkelig er fare på fære.

 Denne er virkelig tankevekkende og sann. Alle er ikke dine venner. Mennesker du så gjerne vil tro er på din side kan vise og ikke være det når det virkelig røyner på. Den traff meg rett i magen med sin brutale sannhet.

 Denne er sterk. Den illustrerer på en tydelig måte hvor viktig det er og ikke dømme noen. Vi bærer alle på masse som aldri vises eller snakkes om.




 En kraftfull video om tøffe tider. Kamper og utfordringer. Alle møter vi dem, noen bare skjuler dem bedre enn andre.

 En sjokkerende, hjerteskjærende video om ensomhet. En av 3 er ensomme. Ensomhet gir 50 prosent større risk for å dø tidligere og ensomhet er like helseskadelig som 60 daglige sigaretter.


Dette har jeg brukt år på, i mange år trodde jeg at jeg måtte ha større tåleevne i relasjoner enn andre. Men jeg har lært.


   En viktig påminnelse om at livet kan forandres på et blunk og at det gjelder og ta vare på de man har når man har dem.  Tåredryppende.

  Denne er nydelig, viktig og tåredryppende. Den får fram det viktigste tingene en venn eller pårørende kan gjøre hvis noen nær deg blir syk. Vær der. Lytt mer enn du snakker selv, la være og kom med tusen råd, men vær der med varme, tålmodighet og trygghet. Denne videoen fikk meg til å gråte. Den fikk meg til å tenke på mennesker jeg elsker som har og har hatt kreft. Det er så sant som Jay sier, det er tøft og være pårørende og venn man må huske på at det er den syke som har  det ti tusen ganger tyngre.

Kommentarer