BETTANITA : SOMMERENS HERLIGSTE MUSIKALSKE FORNØYELSE.




Å få oppleve sommershow i år var aldri en selvfølge dette året. Jeg er derfor ekstra glad og takknemlig for å få oppleve sommershowet til Anita Skorgan og Elisabeth, en sann fornøyelse fra begynnelse til slutt. 

Kritikerne og publikum er enige, Anita Skorgan og Elisabeth har gjort et fabelartig  godt valg ved og slå seg sammen. De byr på en fornøyelig aften med rom for alt. Glede, humor og latter. Ettertanke, ømhet, og flere rørte tårer. Skuldrene senket seg, roen og gleden nådde hjertet fra første stund. De byr på flere flotte duetter, stemmene klinger utrolig bra sammen, utfyller hverandre. Jeg vil si det så sterkt at Anita Skorgan er et av de fineste musikalske samarbeid Elisabeth har hatt. Stemningen, tonen og sceneuttrykket  disse to skape sammen nådde hjertet med en gang. Det ga ikke bare glede men en stor ro. Ro til å la tankene få hvile og hjertet få lytte og nyte musikk. Det sies at alt skjer for en grunn, og jeg tror virkelig det var en mening med at disse to skulle samarbeide i år. Et år hvor vi alle har lengtet litt ekstra etter og finne roen og balansen i en ny og for mange krevende hverdag på grunn av det verdens omtalte viruset. 

  Vi får lette, fine sommer perler. Elisabeth er i sin kjente stil, full av positiv energi, hun byr på Evert Taube så lett og lystig at man ser for seg en blomstereng man danser lykkelig i sammen med kjæresten sin og hun synger Oscar Danielson sin  Besvärjelse så hjertet brister av kjærlighet og minner. Den har de siste årene også betydd veldig mye for meg, første gang jeg hørte Elisabeth synge den var jeg nettopp på konsert sammen med mammaen min, som står meg utrolig nær. Når vi er først er inne på og snakke om foreldre, husker jeg spesielt en krangel jeg hadde med foreldre mine da jeg var 15. Jeg ville som året før, på julekonserten til Werner og Elisabeth, men foreldre mine som måtte tåle at jeg spilte dem støtt og stadig og sikkert var en smule lei gjorde sitt ytterste for å overtale meg til og bli med på julekonsert med nettopp Anita og Ole Paus.

 Slik ble det, og la det være sagt jeg storkoste meg. Jeg har faktisk flere favoritter av Anita jeg. Hennes versjon av Paus sin "Det begynner og bli et liv", "For vår jord", "Til Ludvik"  "Hymne" og Kyrie Eleison fra en gammel juleplate har jeg også elsket i flere år. Stemmen hennes er vakker, stødig og lun. Dette showet ga meg en ny hjerteknusende, inderlig vakker favoritt. " Du er her" En vakker sang hun sang til minne om pappaen sin som hun var sterkt knyttet til. Gud som jeg gråt.Den rørte dypt ved en sjelesorg. En frykt og visshet om at det menneske som betyr aller mest for meg i denne verden er alvorlig syk og vil reise fra meg en dag. En personlig takk Anita, denne sangen skal jeg ta med meg i både glede og sorg.


Med Anita og Elisabeth på scenen kommer man ikke utenom deres deltagelse i Grand Prix. Vi fikk gjenhør av Anitas  herlige "Olivier" og Elisabeth sin nydelige " i evighet" fra 1996. Det var sterkt. Plutselig var jeg 12 år igjen og minnes hvordan jeg gaula på i evighet i skolegården sammen med ei barndomsvenninne. Elisabeth sin musikk og musikalske uttrykk sitter så dypt i sjela mi, noe som vekker mange minner når gamle godbiter hentes frem. De viet plass i showet til og hylle Werner og ikke minst  Jahn Teigen, som jeg i årevis har sett på som en monark i norsk musikkliv. De sang inderlig vakre duetter av "Duett" og ikke minst det "Det vakreste som finnes" Hjertet svømte over av følelser. Ikke nok med at Duett får meg til å tenke på og savne Werner, men en av de første konsertene jeg orket og gå på etter Werners bortgang var nettopp Jahn og Anita sin i Tønsberg i 2009, i Oseberg kulturhus et av de stedene hvor jeg traff han flest ganger. Jeg husker det som det var i går,  hvordan "Det vakreste" traff meg rett i hjertet med all sin kraft den kvelden, i sorg og kjærlighet mimret jeg om den snilleste og vakreste vennen jeg noensinne har hatt. 

  Jahn Teigens sine sanger fikk som seg hør og bør god plass i showet. Jeg likte spesielt "Slå ring" og optimist gjorde stemningen i salen ekstra jublende.  Musikk samler mennesker. Jahn Teigen samlet en hel nasjon og ga oss sanger vi vil forsette å synge i mange, mange år fremover. 

  Hjertet mitt bobler over av begeistring over denne vitamininnsprøytningen av et sommershow. Lunt, lett og vakkert er det. Kjenn din besøkelsestid, på fredag  inntar de Galeiscenen!   

Kommentarer

  1. Det var en flott konsert av to supre artister. Kjekt å se at du bruker mitt bilde, det siste du har her.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar