SAY I DO


For kort tid siden oppdaget jeg bryllupserien "Say I do på Netflix. Jeg ble dypt rørt og begeistret fra første episode. 8 par med åtte ulike, svært sterke kjærlighetshistorier blir overasket av sin kjære med frieri og bryllup. Drømmebryllup. Det er så storslått og vakkert at det slår alt de noensinne hadde våget og drømme om. 

Et par fikk bryllupsdagen fra helvete og fornyer ekteskapsløfte, noen andre har mott sette familien først på grunn av tøffe omstendigheter og ansvar, en brudgom har hatt kreft, en annen  har hatt en svært vanskelig barndom og trange, trange kår. Det treffer. Programmet er hjertevarmt og rørende. Alle har sin historie, sine arr  og sine harde kamper. Alle de som blir overasket av kjæresten sin, tror de er med på et program hvor ulike par skal fortelle sin kjærlighetshistorie. Ingen har det minste anelse hva som venter dem.


Det er romantisk, tåredryppende og vil få mange til og drømme. Programmet er det beste feel good programmet jeg har sett på en god stund, dette er noe annet enn YES TO THE DRESS på TELC selv om begge programma har med bryllup å gjøre. Det er større. Det gir deg et dypere innblikk på hele prosessen, ikke minst hvem brudeparet er. Bryllupet med alle forberedelser settes i stand i løpet av en uke. Hvert par får hjelp av tre eksperter. Tre nydelige feer vil jeg kalle dem. Jeremiah er bryllups planlegger og en svært detaljert og dyktig dekoratør, Gabriele er kokk og ekspert på mat og drikke og Thai er designer med øye for stil og skjønnhet til fingerspissene. 

Man blir også godt kjent med dem i programserien hvor de forteller om ulike ting og kamper de selv står i eller har måtte kjempe seg igjennom i sine egne liv. Det er ærlig, rått og tankevekkende. 


       
Serien viser kjærligheten i sin fulle bredde. Noen treffer sin livs kjærlighet som ung, andre har mott snuble og feile både en og to ganger, og finner den helt store og riktige kjærligheten i voksen alder. Programmet hyller kjærligheten men ser og snakker om den med dønn ærlige beretninger og betraktninger,  Unge, voksne og eldre. Jeg har selv følt og uttrykt i flere blogginnlegg  at jeg ofte har opplevd jakten på kjærlighet som veldig vanskelig. Sår. Det er det mest sårbare felt i mitt eget liv. Et felt som har gitt hjertet mitt mye smerte og tårer.  Derfor er det med et bankende, ømt hjertet jeg opplever dette året, som skulle snu om på alt. 

 

Vi mennesker bør ta innover oss det faktum at det og finne kjærligheten er for mange livets vanskeligste prosjekt.   Programmet setter fokus på dette, og fordommene spesielt skive møter på sin vei mot ekte kjærlighet og ekteskap. To av parene i serien er skive. Jeg og kjæresten min vil alltid hylle kjærligheten og se på den som like viktig og like vakker uansett, om den er mellom en kvinne og en mann eller to av samme kjønn. 


Å finne ekte kjærlighet er aldri en selvfølge men en gave!

Takk kjæreste.... Du fyller hjertet mitt med mer håp og varme enn noen noensinne har gjort!
💓💓💓


Kommentarer