SYKEHUSKLOVNENE

 

Jeg har vært heldig. Jeg har vært lite på sykehus i mitt liv. Men jeg har flere nære venner som dessverre nærmest har bodd på sykehus i perioder og som husker klovene med et smil.

Jeg har lagt merke til Sykehusklovene i en årrekke.  Jeg er svært glad i barn og opptatt av at barn skal ha det best mulig. Det som derimot fikk meg til å reflektere ekstra sterkt over hvor fin medisin humor og glede er, var den uforglemmelige, sanne filmen om Patch Adams. Hunter Doherty "Patch" Adams er en amerikansk lege, komiker, sosialaktivist, klovn og forfatter. Han grunnla Gesundheit! Institutt i 1971. Hvert år organiserer han frivillige fra hele verden for å reise til forskjellige land der de kler seg som klovner for å bringe humor til foreldreløse, pasienter og andre mennesker.  Avdøde Robin Williams sin rolletolkning var så sterk og rørende at den satt i meg lenge. Sant skal sies har jeg aldri glemt den. Barna lyste opp da han kom inn i rommet med klovnenese og gjorde ablegøyer med dem. Slik sykehus klovner over hele verden gjør i dag.


   Jeg var som sagt vært lite innlagt på sykehus i oppveksten selv. Kun tre ganger.  Men den ene opplevelsen var likevel veldig tøff og traumatisk. Ensomt og smertefullt. Jeg var bare åtte år, og moren min fikk ikke overnatte der sammen med meg. Selv om foreldrene mine besøkte meg hver dag, var det veldig tøft og jeg gråt hver gang de gikk. 

Jeg forstår at klovene  kanskje er mest fordi de små barna, men hvem vet kanskje en morsom og god prat med en klovn ville hatt litt å si også for en sårbar og preget 8 åring den gangen? 

Litt fakta om sykehusklonene:

Sykehusklovnene er en ideell organisasjon/forening med administrasjon i Oslo. Sykehusklovnene hadde 2019 nærmere 30 000 møter med barn innlagt på sykehus.  Over 50 sykehusklovner er tilknyttet organisasjonen, alle profesjonelle skuespillere, trent for arbeid med barn på sykehus.

Sykehusklovnene besøker barn mellom 0-18 år.

  • Siv Øvsthus startet Helseklovnene og introduserte sykehusklovning på Haukeland sykehus i år 2000.
  • I 2001 startet Tove Karoliussen sykehusklovning på Ullevål sykehus og grunnla organisasjonen Sykehusklovnene.
  • I 2013 ble Sykehusklovnene medlem av European Federation of Healthcare Clown Organizations, EFHCO. Det finnes i dag sykehusklovnorganisasjoner i mer enn 50 land rundt om i verden.
  • 12 Sykehusklovnene er til stede på 17 av landets sykehus med barneposter. I løpet av 2020 går vi fast inn på sykehuset i Levanger som er vårt 17. sykehus.

  • Vi har samarbeid med ulike avdelinger på sykehusene. På alle sykehusene møter vi barn på poliklinisk, kirurgisk- og barnemedisinske avdelinger. På universitetssykehusene har vi også tett samarbeid med spesialavdelinger der det er barn, som f. eks. brannskade-, allergi-, hud-, intensivavdelinger for å nevne noen.

  • Vi møter barna inne på pasientrommene sammen med pårørende, i fellesarealer, på lekerom og ute i korridorene.
  • 2014 ble all sykehusklovning for barn i Norge samlet under organisasjonen Sykehusklovnene.



Elisabeth har lenge hatt et stort og bankende hjerte for barn og familier som kjemper tøffe kamper.
 privat har hun vært fast giver til Sykehusklovnene i mange år. Før jul i fjor ble hun stolt ambassadør. Elisabeth er engasjert ildsjel og er det noe hun er opptatt av å få til, er det at  Sykehusklovnene skal motta statsstøtte. 

Se Elisabeth sitt herlige møtet med lille kreftsyke Truls og klovnene.💓


 Fikk du lyst til å gi et bidrag du også? Eller kanskje bli fast giver? Trykk her så finner du ulike måter å bidra på. Du kan blant annet bidra til å gi et barn en drømmereise.

Barna er de kjæreste vi har. De er fremtiden. 💓

Kommentarer