SORGENS KAPITTEL.




 Det er lenge siden jeg har lyttet til en podcastserie som har truffet meg så sterkt. Tross at tematikken er preget av alvor er historiene vakre. Læren om sorg er viktig for det er ikke et eneste menneske som kommer utenom. Vi kommer alle til å miste noen vi elsker.

Jeg er vokst opp i et hjem hvor det har vært høyt under taket og rom for samtaler om livet, kjærligheten, sorg ja til og med døden. Vi har alltid kunnet snakke om alt. Noe som kanskje virker brutalt og voldsomt for noen men som har vært riktig og viktig i vår familie. Jeg har dessverre allerede fått noen  store doser med sorg. Dessverre vet jeg likevel at de største og vanskeligste soger ligger foran meg. Det gjør podcasten både ekstra sterk og trøstende. Kanskje det er nettopp det programleder Karen Marie Berg også følte? Hun mistet mannen sin brått i 2018 og fikk et behov for å høre hvordan andre har taklet sorg og fått livet sitt på fote igjen.  Da hun inviterer kjendiser til å dele hver sin historie, og sterke erfaringer med sorg og savn. 


Det er overhodet ikke det at det er kjendiser som forteller fra livene sine som gjør podcasten så bra. Det er heller at man reflekterer fort over at vi alle bare er mennesker. Mennesker i samme båt. Vi skal alle miste og kjenne sorgen brenne i brystet. Podcasten er vakker og rørende fordi alle som medvirker i den setter ord på følelser og faser i det vanskeligste vi skal oppleve, en sorgprosess etterfulgt av et sårt og stort savn.   Sorg og savn gjør noe med oss. Det sprekker opp den kjente tilværelsen. Den piner og herjer med oss på ubarmhjertig vis i den tiden den trenger eller skal vi si krever?

Noe som jeg legger merke til at flere sier i intervjuene sine er at det bør være både rom og aksept for å snakke om mennesker man har mistet. Det finnes så mange som ikke verken klarer eller ønsker det. De stivner. Blir stressa. Sinte og eller veldig lei seg. Jeg blir derfor rørt over at flere av de som blir intervjuet ønsker å ha med seg sine kjære de har mistet videre i livet og hjertene sine på en god og naturlig måte. Slik jeg selv også føler at jeg har. 


Alle episodene som har vært fram til nå har vært sterke og lytte til likevel finnes det tre episoder i serien som gjør ekstra sterkt inntrykk på meg.

 Programleder og sykelist Dag Erik Pedersen forteller åpenhjertig og brutalt ærlig om sin 32 år gamle sønn Simen som tok sitt eget liv i 2019. Det er så sterkt men også kjærlig og stødig fortalt av en sønderknust far at man griner, lytter  og imponeres av motet hans. Mannen som også er kjent for motivasjons foredraget "Aldri god alene" som handler om å finne de rette folka i livet. Å lage ditt eget lag. De som ikke svikter når livet er ekstra tungt.  Du finner episoden ved og trykke her .

Nils Ingar Aadne er en kjent komiker og langrennsløper. Vi er like gamle han og jeg. Det gjør sterkt inntrykk å høre hans historie. Hvordan det var å miste kjæresten Ida og brått få livet snudd på hodet og fremtidsdrømmene knust. Det skjærer i hjertet å høre om den tunge og vanskelige prosessen. Å flytte inn i et ferdigbygd hus som var ment til å være Ida og han sitt. Mange lange og vanskelige netter det er lett å forstå at mannen har vært igjennom sitt livs største mareritt. Men man blir  øm om hjertet av å høre han snakke om Ida og hvordan hun snudde om på livet til en som hadde trivdes med ungkarslivet en god stund da han møtte henne. Etter hvert som årene går blir tanken på å kunne oppleve en ny kjærlighet ikke så fjern lenger. Du finner episoden med Nils Ingar her.

Elisabeth : Episoden med Elisabeth er sterk, varm og åpenhjertelig. Lys og optimistisk. Hun forteller om livet med sin kjære Tor med den største stolthet og ømhet. Hun åpner opp om den vonde dagen. Dagen hun våknet av et forferdelig brak og tror det er et skap som har velta, men det hun finner er sin elskede liggende på gulvet. Hun forteller om sjokket og sorgen men setter også ord på hvordan morskjærligheten gir henne kraft og styrke til å rette ryggen å stå.  De er en sterk og kraftfull trekløver de tre. Tårene mine renner igjennom store deler av intervjuet. Man hører et gammelt opptak av Tor hvor han gir en vakker kjærlighetserklæring til sin kone.💓  Men hjertet mitt brast fullstendig da  hun gråtkvalt satt ord på en mors sorg over at barna har mistet sin far.💓  "Det er det tyngste.  Jeg tror det er tyngre å miste en far enn en mann" Hører jeg henne si. Jeg hylgriner! Det var så sterkt. Her jeg selv sitter og puster min egen frykt på inn og utpust  fordi jeg vet jeg skal miste en forelder.


Det som er ekstra rørende i denne episoden med Elisabeth er også hvor lett og naturlig hun snakker om sin uforglemmelige gode Tor og sin flotte, nye kjæreste Øystein. Det er jo slik det bør være. Det er en forståelse der for det livet hun har hatt som er respektfull og vakker. Det er så godt å høre og se at hun er lykkelig.💓 Hun har så fine verdier, livsglede og raushet i seg. Et menneske det er lett å ha dype og fine samtaler med. Man hører hun til og med gir kjærlighetsråd til programlederen. Hør episoden med Elisabeth her.  
 
Serien er ikke ferdig og du kan finne både andre episoder enn de jeg har nevnt og følge med på resten her.  Jeg anbefales på det sterkeste å høre på alle!

Karen Marie: Tusen takk for denne viktige serien. Den er så viktig. Du setter fokus på noe alle vil oppleve men mange er redd for både i ord og handling . Det er fint og høre litt av din historie også.  Jeg ønsker deg og barna dine alt godt.💓 
  
Ekte venner er de som er med deg igjennom glede og sorg.💓


     

Kommentarer