KJENDIS MED EN DYPERE MENING & HJERTET PÅ RETT PÅ PLASS.

 


Mange av de som kan kalle seg profilerte mennesker i dag får sin kjendis status etter 15 min i rampelyset andre er hardarbeidene, kunstnere som jobber mye og iherdig, og bevisst bruker sitt kjente fjes og stemme til å engasjere seg i viktige ting som berører andres liv. Elisabeth har alltid vært en av dem. En kjendis med en dypere mening og hjertet på rett plass.

Jeg la merke til det fra jeg var barn. Bettan engasjerte seg. Hun hadde flere fadderbarn mellom SOS barnebyer og hun sang på for kreftpasienter på Radiumhospitalet nesten hver jul. Ba barn som av ulike årsaker hadde det tøft hjem til seg. Hun så dem. Det rørte meg sterkt og det flere år før jeg ble kjent med henne personlig. 

La meg vise deg noen hjertesaker hun engasjer seg i :


 1,6 millioner klubben feiret i fjor sitt tiårsjubileum. Den viktige klubben har fokus på kvinnehelse. Bedre vilkår og støtte til forskning.   Det er nødvendig, ettersom mye av helseforskning foregår på menns premisser. Eksempelvis har kvinner og menn forskjellig symptomer på hjerte-infarkt, noe som man ikke visste før inntil nylig og som er lite kjent blant kvinner.

Benskjørhet er også en lidelse særlig nordiske kvinner er utsatt for, og som det bør forskes mer på. Det finnes apparater som måler tettheten i bensubstansen, men disse apparatene er ikke tilgjengelig for alle. Man kan forebygge ved å vite på et tidligere tidspunkt hvordan tilstanden er. Andre fokusområder er brystkreft, migrene, stress og psykisk helse og eksempler på temaer for våre åpne seminarer.

Helse dreier seg ikke bare om sykdom, men også livskvalitet i form av kunst og kultur, mosjon, reiser og god mat. Det å ha det bra, er forebyggende!

Klubben består også av et medisinsk fagråd. Her finner du professorer, overleger og andre   fagpersoner som representerer betydelig bredde innen kvinnehelse.  Elisabeth er stolt ambassadør. Jeg vet at hjertehelse, demens, og brystkreft er noe som engasjerer henne sterkt. Les mer om denne viktige klubben her.  


Elisabeth er stolt ambassadør for sykehus klovene. Å hjelpe, være der, trøste og bidra til at barn som har det vanskelig og deres pårørende skal få det bedre har vært en viktig hjertesak for Elisabeth i mange år. Les mer og sykehus klovene her.


Elisabeth har lenge støttet foreldre til alvorlig syke barn og deres kamp om pleiepenger. 




Elisabeth jubler etter og ha mottatt et armbånd som symboliserer kampen foreldre og enkeltmennesker har mott kjempe for å ha rett til å se!  Beslutningsforum for medisin sa tidligere nei til operasjoner og medisin som kan redde synet til både barn og voksene.  Dette krevde sin harde kamp, men heldigvis endte det med JA! 💓



Elisabeth har lenge engasjert seg for at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal få leve sine liv fullverdig og rikt. Hun engasjer seg sterkt i kampene det av og til kreves i dette land for å få til akkurat det. Kampen for å få den beste BPA (Brukerstyrt personlig assistent) er dessverre ofte en svært tung kamp. (På bilde ser du Hannah fra programserien SØSKEN) Hun har som meg har kjempet en årelang kamp for å få bedre BPA ordning. Elisabeth har gitt meg og vennene mine personlig og god støtte i årevis, og er det en ting jeg kan love dere er det at hun alltid har sett meg for den jeg er og aldri, aldri rullestolen!



    Kreftsaken er noe jeg vet har engasjert Elisabeth i mange, mange år.  Hun har selv sett venner bli syke og gå bort. Jeg vet hun støtter denne saken flere ganger årlig og hver oktober går hun som meg med Rosa sløyfe. Hvis jeg skal være litt personlig, er Elisabeth en enorm varm støtte for meg i mitt privatliv. Kreft har rammet flere av mine aller nærmeste de siste årene. Elisabeth står stødig ved min side som en fantastisk venn og "Ekstramamma" 💓 


Elisabeth støtter ikke bare organisasjoner og enkeltsaker. Dama er tvers igjennom god og har lært meg en hel del om det å være stolt av den man er. Nedsatt funksjon i kroppen? Homo? Bifil? Syk i skinn eller sinn? Jeg lover deg. Hun ser deg. Slik hun alltid har sett meg og aldri rullestolen. Hun har gitt meg kraft til å blomstre å slutte å skamme meg over ting som er og har vært vanskelig i livet mitt. Den kvalmende skammen over å være trygda for eksempel. Hun har fått meg til å reise meg, være stolt av engasjement mitt, bloggen og hvordan jeg på den måten når ut til folk. Hun har lært meg en hel del om å følge hjertet mitt. Ha tro på kjærligheten, min indre stemme og vilje. Elisabeth har personlig hjulpet meg å bli mer glad i meg selv og i livet mitt.  Ikke minst har hun vist meg igjennom sitt vennskap og sin varme  at jeg fortjener å forsøke og være mer åpen for å motta  og mindre redd for å tro på kjærligheten. 

Elisabeth er flink til å se mennesker. Omfavne dem. Bry seg. By på sin varme, omtanke og nestekjærlighet. Hun er ekte. Hun er tøff. Ærlig. Beskyttende. Fordomsfri og trygg. Et medmenneske, en venn for mange, og samtidig en kjendis med kort vei til hjertet sitt. En kjendis som bruker sin stemme, sitt ansikt og sin posisjon til å bidra til noe godt. Mye godt. 


 


Kommentarer