KAMPEN MOT SPASMENE..... DEN UKJENTE LÆREN OM SPASTISITET.

  




Dette innlegget sitter langt inne å skrive. Men jeg velger å gjøre det, både med håp om at noen skal kjenne seg igjen og ikke minst for at du som ikke har spasmer skal få den ukjente læren om hvordan det er å leve med dem.

Spastisitet er en tilstand med unormalt høy spenning i skjelettmuskulaturen. Årsaken til spastisitet er en skade i forbindelsen mellom muskel og hjerne. Normalt er det slik at nerveimpulser fra hjernen styrer våre muskelbevegelser ved at det hele tiden sendes både stimulerende og hemmende impulser. Spasme er en ufrivillig og vedvarende sammentrekning av glatt eller tverrstripet muskulatur. Ved skade i hjerne eller ryggmarg viser det seg at det først og fremst er de hemmende impulsene som skades. Det fører til at musklene bli overstimulert, de blir stramme og harde. Vi klarer da ikke å utføre jevne, fine og nøyaktige bevegelser.


Det sies at spasmer er ganske harmløse, det kan diskuteres spør du meg. Er jeg syk, har infeksjon eller feber opplever spasmene både intense og smertefulle. Det er først nå mens jeg skriver dette innlegget jeg får det bekreftet  svart på hvitt at det er dokumentert at spasmene forverrer seg ved en infeksjon som for eksempel urinveisinfeksjon. 
At man kan ha spasmer i ben og armer er kanskje lett og både se og forstå.  
Men det finnes  andre ting man kan oppleve når man lever et liv med spasmer som er både tabubelagt og vanskelig å snakke om. Visste du at spasmer kan gjøre det vanskelig å tisse? 
Visste du at mennesker med spasmer kan slite med å spise?
Visste du at både glede og sorg kan enkelte ganger forverre spasmene på grunn av høy spenningsnivå?
La meg forklare nærmere :

Jeg har alltid helt siden jeg var barn, hatt dager hvor spenningsnivået var såpass høyt at jeg sliter med å tisse, som voksen føles blæren helt ødelagt begge veier. Jeg er glad jeg som barn ikke visste hvor stort omfanget av utfordringer med blæren kom til å bli som voksen. Heldigvis finnes stor kunnskap rundt dette i dag og behandlinger og medisiner.   

Visste du at?
Folk med spasmer sover gjerne dårligere som voksen? At vi kan ligge og riste av spasmer?
At vi har veldig tendens til å skvette av høye eller uventa lyder?
Tannlege, Gynekolog og ulike medisinske undersøkelser ofte er skikkelige spasme triggere.     


  


Hvem skulle tro at jeg i deler av livet mitt har slitt med å spise? Helt siden jeg var barn har det vært dager/ perioder som har vært ekstra tøft å spise og da spesielt sammen med andre. Vi med spasmer kan enkelte dager være preget av spasmer og anspenthet noe som igjen gjør at kroppen spenner seg. Det knyter seg hele veien og i verste fall kan du få kvelningsfornemmelser eller at du kan brekke deg og føle at du vil kaste opp. Det er viktig og understreke at dette ikke har noe med spiseforstyrrelser å gjøre som folk kan misforstå. Dette er en kjent sak blant mange med spasmer, men dessverre noe som har blitt lite snakket om av fagpersoner og forskere. Det er også veldig sårt og tabubelagt tema blant oss spastikere selv. Vi skjemmes og skammer oss og sliter og kjemper i det skjulte. Men siden dette er noe du kan oppleve allerede grader av fra du er barn, er det er gledelig at denne problematikken er dokumentert informasjon i CP registret som har blitt utviklet de seneste årene. Jeg gråt første gang jeg så det, for jeg unner ingen barn og måtte gå en så hard vei for å få forståelse som jeg selv måtte.    

Situasjoner som hvor dette kan oppstå:

  • Store biter med mat. Biff blant annet.
  • Drikke som er ekstra tynt som for eksempel vann, som lett kan settes i vranga.
  • Dårlig tid. Jeg spiser ikke sakte som da jeg var barn, men stress og mas rundt et måltid er det verste jeg vet.
  • Store selskaper. Noen ganger går det fint andre ganger sitter du der mens kroppen sitrer av indre spasmer.
  • Utrygghet. Hvis jeg ikke kjenner eller er trygg nok på de menneskene jeg har rundt meg, blir jeg veldig fort trigga og sitter lett og pirker i maten. Nettopp fordi kroppen da får ekstra høyt spenningsnivå.  Det er viktig og understreke at dette i utgangspunktet ikke har noe med angst å gjøre, men hvis man opplever mange nok episoder/ perioder kan også angst sette seg.     
  • Når du møter folk du sjeldent ser. Fordi også glede som sorg skaper ekstra spasmer og du blir så opptatt av at dette ene og kanskje sjeldent møte skal bli helt urolig bra, uten preg av spasmer og slit.  

Jeg vil du skal vite :
  • Dette er ikke psykisk betinget men kommer av tilstander/ diagnoser med spastisitet som CP & MS.
  •   Vi vil ikke du skal vite innholdet i dette blogg innlegget, men  gjør ALT for å skjule kampen vi av og til kjemper mot spasmene. 


             

Kommentarer