FEBE.... LIVETS VENN.

 



Hvor bevisst er du på å gi menneskene rundt deg en god følelse?

Dette er Febe, min nærmeste venn, sjelesøster og anker igjennom mange, mange år. Det er faktisk 21 år siden jeg så og opplevde henne på en konsert for første gang. Hun har en nydelig stemme. Hun sang på konsert med vår felles venn, Jan Werner som også er den som vi takker for at vi ble kjent.

Kjenner du meg, vet du at Febe har fått spalteplass flere ganger. Både her på bloggen og facebook. Men nå vil jeg fortelle deg litt mer hvorfor:

Hun har alltid sett meg og aldri rullestolen.

Hun har aldri sett ned på ulikhetene våre. Jeg er trygda, hun har både eget firma og lederstilling på Ikea. Hun er gift, med barn og barnebarn, jeg barneløs og singel.  Hun er funksjonsfrisk mens jeg lever et liv med assistanse.

Vi har verdens sterkeste og fineste vennskap. Vennen har alltid sett på meg med rette øyne og rett innstilling. Hun har alltid hatt en enorm tro på meg og driver meg alltid fremover.  Hun tenker alltid mer på løsninger framfor hindringer og er alltid inkludere og glad for å tilbringe tid sammen med meg. 

Viktigst av alt : Hun lar meg også være der for henne. Vi har delt solskinnsdager som bryllupet hennes, samt kommet oss igjennom dyp sorg, strie stormer og vi har hatt kreft tett på oss på ulike måter.  Vennskapet vårt har alltid vært like gjensidig, trygt og ekte.  Vi har lett for å le og skulle hatt gullmedalje i skravling. 😉

Jeg skriver dette innlegget for at jeg vil så gjerne at flere skal lære av oss. Lære av Febe, hennes innstilling, holdning og måte å møte og se mennesker som er ulik seg selv på. 

Man vil så gjerne tro verden har kommet et stykke videre men det er ikke en selvfølge og kjenne eller møte mange mennesker som er så bevisst på å gi sine medmennesker en riktig følelse. Det finnes myter jeg gjerne vil til livs. Slutt og tro at folk med funksjonsnedsettelse bare har venner lik oss sjøl.  Det er ikke noe som heter "Vårt miljø"  Febe har alltid vært min nærmeste venn. Ikke anta med en gang du ser en rullestolbruker rullende ved siden av  en funksjonsfrisk at det sikkert er en assistent eller ennå verre en støttekontakt.  

Glad i deg Febe. ❤

Klem "Lillesøster"



Kommentarer